top of page

SUND TORSDAG // FRISKE VIETNAMESISKE FORÅRSRULLER MED AND










Jeg har fundet en ret der smager lige så syndigt som en nybagt pizza, men som er sund, kalorielet, fuld af vitaminer og nem at lave! Friske vietnamesiske forårsruller med and!

I virkeligheden spiste jeg dem stort set ikke, da vi boede i Vietnam for deres rispapir er meget stivere og smager slet ikke lige så godt.. Men min egen danske version, er jeg vild med! Det er en ret med få kalorier, mange grøntsager og en helt masse smag!

Man kan også lave dem med eksempelvis laks, rejer eller kylling, men jeg er vild med and, fordi der er meget mere smag i det kød.

DET SKAL DU BRUGE TIL TO PERSONER: 400 gram andebryst 1 pose sugarsnaps 1 rød peberfrugt 1/2 agurk 1/2 spidskål 1 avocado 2 store gulerødder 2 dl creme fraiche En pakke rispapir 1 fed hvidløg 1/2 frisk chili salt & peber

Derudover køber jeg gerne Lêlê’s fiske-dip sovs i Irma. For mig er det smagen af Vietnam! Og Sticks and Sushis ‘Spicy Miso’ er også rigtig god! 🙂

SÅDAN GØR DU: Start med at snippe små riller i fedtsiden på anden. Der skal ikke været mere end en halv centimeter mellem hver rille. Herefter smører du anden godt ind i salt og peber. Hellere lidt for meget end lidt for lidt 😉 Steg anden i ca. 10 minutter med fedt-siden ned af, så den bliver sprød. Herefter vender du anden og giver den ca. 1 minut. på den anden side. Tag den nu af panden, læg den i et ildfast fad og sæt den i en forvarmet ovn i ca. 10 minutter på 180 grader. Når anden er færdig, skal du lade den stå og køle af i fem minutter, inden du skærer den op i meget tynde skiver.

I mens anden er i ovnen, kan du snitte alle dine grøntsager. Sugarsnaps, agurk, peberfrugt, spidskål og avocado skæres op i meget fine små skiver. Det er vigtigt at du skære grøntsagerne meget tyndt. Din chili kan du hakke op i små stykker, så de kan drysses forsigtig udover indholde i din friske forårsrulle, inden du ruller den sammen.

Hæl creme fraichen op i en lille skål, pres hvidløget ned i og tilføj ca. 1/2 tsk salt. Rør det samme til en hvidløgsdressing.

Herefter er du klar til at servere. Servér grøntsagerne på ét fad, anden på et andet fad og til sidst skal du stille et fad med vand på bordet. Når alle sidder til bords, kan du bruge fadet med vand til at lægge de hårde rispapir i blød én af gangen – i ca. 1 minut, inden det tages forsigtigt op igen og lægges på tallerkenen.

Nu er du klar til at lægge dine grøntsager, and og dressing midt på rispandekagen, ligesom du ville gøre, hvis du sad med en mexikansk tortilla. Når du har fyldt det indhold i, som du gerne vil have, ruller du forsigtigt forårsrullen stramt sammen. Nu kan du enten spise den med hænderne eller kniv og gaffel.

DU KAN SE MIN OPSKRIFT PÅ ‘SESAMKYLLING I RISPAPIR’ OG EN GUIDE TIL HVORDAN JEG FOLDER MINE FORÅRSRULLER – HER.

Comments


bottom of page